Kouluyhteistyöstä tuli Kanta-Hämeen vuoden kotiseututeko

Maakunnalliset kotiseututeot on julkistettu ̵  Katso oman maakuntasi hienoin teko!

Kanta-Häme

Hausjärvi-Seuran kouluyhteistyö

Hausjärvi-Seura hoitaa kunnan omistamaa kotiseutumuseota. Osa museon esineistä on esillä seuran omistamassa ja ylläpitämässä kotiseututalossa. Museo ja kotiseututalo ovat avoinna yleisölle kesäsunnuntaisin.

Hausjärven seitsemäsluokkalaiset ovat vierailleet museolla useana vuonna. Elämyksellisen vierailupäivän valmisteluun ovat osallistuneet myös opettajat. Keväällä 2023 myös yli sata alakoululaista kävi tutustumassa kotiseututaloon.

Vuonna 2022 aloitettiin museoviraston avustuksella uusi hanke, jonka kohteena ovat yläkoulun ja lukion oppilaat. Seuran palkkaama hankevetäjä on valmistanut seuran verkkosivuille oppimateriaalia koululaisten käyttöön. Hankevetäjä on myös käynyt esittelemässä museoesineitä kouluilla. Talvella 2022–2023 lukion historian ja kuvataiteen ryhmät vierailivat museolla ja tekivät omat kesänäyttelynsä kotiseututalolle.

Museoviraston avustus hankkeelle jatkui vielä vuonna 2023. Oppilasyhteistyön hedelmänä voitiin museo ja kotiseututalo pitää heinäkuussa auki myös arkipäivinä kahden lukiolaisen toimiessa oppaina. Myös lukion historian opettaja veti kaksi omaa museokierrosta.

Hausjärven kunnan kanssa on nyt tehty sopimus, jolla tätä kouluyhteistyötä jatketaan tästä eteenpäinkin.